Saturday, April 4, 2009

.:SLTP:.


Salam,

SLTP… singkatan kepada Skim Latihan Tenaga Pengajar… Merupakan biasiswa ke Luar Negara yang ditawarkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia di bawah Jabatan Pengajian Politeknik dan Kolej Komuniti...

Ya, beberapa bulan lepas aku ada apply SLTP ni, dan alhamdullilah pada 20hb Mac 2009 (Jumaat) aku layak menduduki MedSI Test di Politeknik Merlimau,Melaka.
Aku ingat2 lupa jln nak ke Poli Merlimau ni sebenarnya, dah aku bantai jew gie sorang2... pg tu mood aku xbrape nak best... so, mmg aku x bnyk ckp pg tu.... ambik test tu, abis jew terus bla... disebabkan lapar, lepak kat JJ jap mkn ns ayam br blk... hehe... =)


Tp beberapa hari sebelum menduduki medsi test ni, surat tawaran temuduga biasiswa skim latihan tenaga pengajar teknikal politeknik dan kolej komuniti ke luar negara tahun 2009 smp kat rmh melalui pos ekspress... Dalam surat tu tertera tarikh,masa, tempat temuduga serta perkara2 yg perlu di sediakan utk temuduga tersebut.... Ya Allah, perasaan ketika itu usah di tanya lah.... Kenapa? Hehe... sudah tentu ini merupakan satu langkah ke luar negara di mana ini merupakan impian aku sedari aku blajar lagi.... Untuk biasiswa ni, ada 14 bidang yg ditawarkan, so antara dlm 14 bidang ni xde plak di tawarkan course Ukur tanah... yg ada Senibina... So, aku pilih lah senibina, sbb aku rs senibina ngan ukur tanah berada di bawah satu fakulti yg sama...hehe, bleh plak pikir mcm ni kan...

Nak tahu apa terjadi sebelum dan selepas interview tu???

Untuk interview ni, every candidate yg hadir wajib prepare satu sesi “microteaching” in English related to the course that we applied at least 10min. Tp utk senibina, kene bt portfolio senibinajugak… pergh aku dah cuak giler, amende lah ni kan… setakat microteaching tu ok lg, ajar lah apa2 yg related bout architecture… bile part portfolio ni…aku dah blank.. namun, xb’erti putus asa… pikir punya pikir…teringat makusu aku, dia lecturer senibina kat KYM… aku dptkan sedikit maklumat tentang drawing2 architecture… pikir nak terang pasal apa…. Done… prepare apa yg patut… Settle.. get ready to S.alam…

25hb Mac-
Aku keje half day, lebih kurang kul 3 lebih aku bertolak ke Shah Alam… drive sorang2…uhuhu…sedey2… gie lah aku seorng diri… sepanjang perjalanan hujan sgt lebat, terpaksa aku memperlahankan kelajuan aku kepada 80-90km/j, mmg seram..kilat menyala2 mcm flash camera, yg x leh bla, Xcdnt berlaku dpn mata aku… Gen2 langgar Merc… dpn kete aku MyVi, dpn MyVi tu Gen2..Gen2 tu hentam Merc smp Merc tu masuk parit kat tepi highway… nasib xde kemalangan jiwa… aku dah terkedu, MyVi dpn aku slow kan kete dia msk slow lane, aku plak xde makne aku nak msk slow lane… aku teruskan jugak perjalanan.... mengucap panjang aku time tu… mmg nightmare la sepanjang perjalanan dr Simpang Ampat smp aku msk Elite. Smp je dpn Uitm S.alam, aku call mmbr aku, Zul.. Nasib aku smp dia pun dah hbs class… So, dia tnjuk kan jln ke rmh awek dia a.k.a my frens jugak (TIKA). Aku bermalam satu malam kat rmh sewa Tika. Selain aku nervous nak interview pg 26hb tu, sebenarnya aku jugak excited nak jmp2 mmber2 ku yg further study kat Uitm S.alam… hehe…abis aku melawat semua org… dah mcm hr raya plak rasanyer… dr rmh sewa smp lah kolej kat dlm uitm…. Best2… hilang rindu kat korang semua..

(pink,nina,imah,nisa,umi,nuni,finas,mas,myza,abby,bayu,along, n amira)

26hb Mac-
Pg yg diunggu tiba jua… sebelum bertolak, pekena roti canai dulu… Zul n Tika yg temankan aku ke Poli S.alam pg tu… Sbb aku x tao jln....Thanks lah buat korng sbb temankan aku ye… nak2 Tika, sanggup x gie class tu..hehe… disbbkan aku xtao jln, khidmat Zul amat2 penting pagi tu... mmg dia tao jln, tp sekerat jln je dia ingat...pastu xingat nak masuk simpang mn satu... last2 we lost...pusing2 kat tempat yg sama padahal Poli tu sebelah kitaorng jew... dah ler sesak pg tu...mcm2 aku rs time sesat....sakit perut la,nak muntah lah, nak terkucil,nak terbuang lah...pergh!!! Hanya tuhan jew yg tahu, interview kul 8.30pg. tp 8.30 still xjmp2 lg Poli tu... Aku teringat bdk2 HQ aku...so aku call Kak Rini...Atas bantuan Kak Rini(ABMA HQ) akhirnya aku smp Poli... aku soh Zul cr parking aku lari terus cr library... nasib interview tu xstart lagi... Fuh, lega dah smp... nervous pun hilang... boleh borak2 lagi ngan candidate yg lain...ada dr N.9 la, Terengganu la...jauh2... Tunggu punya tunggu, smp giliran aku...

(P/S: aku dah xingat bnyk bende yg berlaku time interview ni...sbb abis jew interview ni, aku ingat nak cr air nak minum jew...haus giler.... malas dah nak pikir apa yg berlaku and terus nak lupakan... mmg aku jenis mcmni setiap kali lepas abis interview...:P)

Tp apa yg aku ingat:
Aku bt microteaching aku tu mcm tah hape2....:P pastu bile sesi interview plak…
(dlm BM hehe..best giler..xyah susah jwb dlm BI... ) soalan2 semua psycho giler2 bkn killer question...Panel tu ckp senibina is not like ukur tanah… Architecture is more difficult than survey. Panel tu tanya lg, preparation aku nak ke oversea, sbb nnt kat sana xde nasi lemak, dah xjmp pakcik2 nak ucap “Assalamualaikum” ….Ha, nnt awk xthn, awk nak blk msia... awk kene ready metal dan fizikal.... Lagi bnyk lah soalan yg ala2 psycho aku... aku rs tu bkn soalan, tp more tu, menasihatkan aku, emm agaknyer lah... ahaha...

Begitu lah serba sedikit sesi interview aku utk SLTP ni... yg paling best utk interview ni, panel ni xtanya pon aku kenapa x further study.... suka betul aku... ahahaha.... :D

Habis jew interview, kitaorng gie Giant... Shopping!!!! Ahaha... sengal2.... Aku bertolak blk MLK ptg tu jugak dlm kul 3 lebih jugak... perjalanan blk ms tu pun hujan lebat jugak…. Akhirnya smp MLK...

Note 1: setinggi2 penghargaan buat Zul n Tika di atas daya usaha korang temankan aku utk gie interview ni….
Note 2: Buat rakan baru sy yg sama2 memohon SLTP ni, iaitu MR.Ez dan Lina… thanks a lot smp sm2 kongsi maklumat and tips utk medsi test and for this interview…gud luck for u both…hopes ur dreams comes true to further ur study kat oversea sn k….
Note 3: Bagi aku, ada rezeki adalah… bak kata MR.Ez, at least kita ada gak pengalaman interview utk ke oversea even klu x dpt pon sbb kita berusaha utk ke sana… emm..ur right Ez… rasanya, ni percapaian terbaik dlm hidup aku lah, sbb aku try something yg boleh membawa aku ke oversea sn… yg aku sememangnyer th environment sn totally different dr msia….
Note 4: sebenarnya perjalanan utk ke oversea semakin lama semakin rumit…sbb klu terpilih on this interview, kene ambik IELTS plak…. Minimum kene dpt band 6… (English aku, ahaha…grammar tunggang langgang…bak kata Teacher Azim (mmber YM aku), aku kene improve grammar aku…hehe..ok teacher…nnt dura improvekan yerk….=)..

Disbbkan dah lama xupdate kan…. Berikut sedikit preview apa yg berlaku sekitar 2 bulan lepas….

1. Obses dgn Twilight… Sanggup beli novel tu… ingat nak kumpul keempat-empatnya..tp br beli satu, itu pun x hbs bc lagi.. tgh usaha nak hbskan br beli yg seterusnya… - New Moon, Eclipse and Breaking Dawn..

2. Aku drive ke Johor Bahru utk menghadari majlis pertunangan kakak sepupu… Perjalanan sejauh 198km… so klu pergi balik, 398km lah aku drive menggunakan Proton Saga yg baru… ini merupakan jarak paling jauh yang pernah aku drive setakat ni selepas ke Shah Alam…

3. Beli phone br..hehehe… Nokia 3200 classic.. (color pink,xleh bla)

4. Bowling Plus-Propel Section S2. Satu group ada 4 org.. Aku satu group ngan 2 org Senior Supervisor Propel iaitu En.Azizan dan En.Mahadi serta Kerani Propel, Kak Fauziah… Main 3 Frame single lane…diorng semua cool… gelak2…hehe… sakit tangan pastu… argh!!

5. Dmm sehari, esk pagi nyer dah sihat… terus gie kerja… ingat dok ofis jew, rupa kene gie site… semua pelik, aku pki sweater time panas terik…aku rs biasa jew…hehe…nama pun bdk sakit.. :P

...aku skrang dah kurang berGIGAM la...sepanjang ke S.alam, aku x ambik pun apa2 pic bt kenangan...hehe...sowy....

Wasalam…..



2 comments:

jukhairiahmdsaid said...

hope akk dapat gi oversea..
cam best je
gud luck~

.:dura:. said...

hehe..thanks jukh..itu pun klu dpt...amin~