Showing posts with label kenduri. Show all posts
Showing posts with label kenduri. Show all posts

Monday, May 25, 2009

Tahniah buat Abg

Salam....
Hari yang di nanti telah pun tiba.. pada 24 Mei 2009, segalanya berjalan dengan lancar.... Kehadiran sanak saudara memeriahkan lagi majlis... Alhamdulillah dan terima kasih buat Ya Maha Esa....

Berikut beberapa picture sepanjang majlis pertunangan my b
rother; MOHD ZAHFRI SYUKRI BIN RAHMAT dengan buah hati nyer SALEHA BT AMAT....

Kronologi majlis pertunangan abg:
-Seawal 8pg, sanak saudara dari belah mak and ayah tiba di rumah. -Bacaan doa selamat -Sarapan pagi sebelum bertolak ke Serting,N9.
- Sebanyak 10 buah kereta yang
ikut sama menghantar rombongan merisik dan pertunangan abg...
- Perjalanan ke Ser
ting sgt2 membosankan dan jalan nye seperti ular kena palu..pening kepala...
- Berhenti seketika di Masjid utk refresh sebentar sebelum meneruskan perjalanan ke rmh yg di tuju.

- Tiba di rmh yg di tuju, cuaca amat2 panas... kami di sambut dengan mesra.

- Majlis dijalankan *xbrape th apa yg dibincangkan :P*
- Majlis menyarung cincin; cincin merisik di sarungkan oleh Nenek manakala cincin pertunangan di sarungkan oleh mak.
- Majlis bertukar2 hantaran...

- Makan Time~ - Sesi GIGAM2
- BALIK dan berhenti sebentar di Masjid Jempol utk Zohor sebelum bertolak pulang ke MELAKA....Daa~


1. Hantaran Pihak Lelaki~




2. Bacaan Doa Selamat



3. Rombongan tiba di Serting. *Sowy xi
ngat nama kmpng apa :P*



4. Majlis dimulakan..



5. Sesi sarung cincin



6. Pertukaran
hantaran



7. Makan time~ suka2~




8. Sesi ber'flash.. XD



9. Abg n Sally




Kisah si sebaliknya:

- Family belah perempuan xknl ayah aku, so diorng ingat atuk aku tu ayah abg, bile dpt th yg sebenar, diorng ckp ayh aku handsome and ingat kan ayh aku tu abg kepada abg aku... *ceh,bangga jer ayh bile dpt th XD*

- Ayah pihak perempuan sgt "rock". Hanya b't-shirt dan bercermin mata hitam... hehe~~


- Aku kene bawa sirih junjung, dah tu dapat tempias yang mengatakan x lama lagi aku plak bertunang..wah!!! no komen.....



Persoalan: Adakah Cik Dudu bakal mengikuti jejak abg nyer?? Yaa...tp lagi 3 thn..ahaha~~
*Confident je ckp :P*


Note: buat Farhana: so, bkn aku lah yg tunang, abg aku lah yg tunang...saje jer kasi ko gempak..hehe~~ pas2ni br aku kot bak kata "mereka2"... XD

Wasalam........


Saturday, January 31, 2009

.:Tahlil Arwah + Besday Nenda:.


Salam....
Pada 25hb January;
Jarang sekali ke sebelas-sebelas adik beradik ayah dpt berkumpul sama… Klu raya sekali pun jgn harap dpt berkumpul dan bertemu semua sekaligus… namun hasil usaha dan idea maklong, ayah, mak ngah, pak andak and pakcik zai… Alhamdullilah… yang jauh & dekat akhirnya pulang ke kampong utk menjayakan majlis Tahlil arwah atuk dan menyambut hari lahir nenek yang ke-80…






Kepulangan…
Laman rumah nenek yg besar, mampu memuatkan hampir 15 buah kereta…
Peh, dah mcm jual kreta terpakai pun ader...ahakz~





Lambakan....

Beli...BELI...beli...!!!!!terbaik dari ladang...haha..
Mcm2 selipar ader...selipar jepun,selipar jamban,...
Eh he..kasut rayer pun ader..
Rayer cina nyer kasut ke???




Menjadi satu Kenangan, utk dikenang di masa hadapan...
...Gigantic Family....






Ok..ok.. SHOW TIME!!!!
Majlis dimulakan dengan majlis bacaan Yassin utk disedekahkan kepada ahli2 keluarga yg sudah arwah… kemudian di ikuti dgn bacaan tahlil….




Majlis menjamu selera selepas majlis tahlil dan bacaan Yassin.
Part paling best : MAKAN!!!!!!! Lazat….
Majlis Tahlil and bacaan Yassin ni just kitaorng bt antara family jer… and just jemput beberapa org masjid..
Lepas org masjid balik…. Next majlis ialah Majlis menyambut hari lahir Nenek yang ke-80… special kek dari Secret Recipes “Chocolate Indulgence”.



“Brape banyak lah korang nak nyanyi lagu “Allah Selamatkan Kamu” ni???, Aku dah x sabar nak potong kek ni tao x?? Hadiah pun banyak dpt ni…syok2…x sabar nak buka ni…”
*agaknya itulah yg bermain2 dlm kepala nenek time ni kot* hehe….




“Pergh…aku dah lama tunggu moment nak potong kek…adoi, cucu2 aku yg menyibok ni plak lorat nak potong kek skali…”
*fikiran nenek berkata lagi.. :P*



Part ni aku x suka… sebabnya boleh meleleh air mata ooo…..sob3…
tapi nenek mmg meleleh air mata terharu kerana terlalu suka sgt2…
SESI PETANG
selepas selesai majlis.....
sewaktu org2 dewasa sibok borak2...
yang kanak2 ada agendanyer sendiri....
aku pun peliklah, mn lah bdk2 kecik ni pergi...
cari2.... rupanya dok main kat laman blkang rmh nenek...
Games budak kampung...
woi.. aku join tu.... hehe... x leh bla.....
terkenang zaman kanak2 dulu....
seronok giler... happening habis...

Dapat buat pukulan Home-run tu….hehe.. *tipu jer*



Games ni membuatkan semua org tercunggap menyedut oksigen sbb penat berlari...
Main punya main, smp x ingat dunia...alih2 dah nak senja....


Malam pun menjelma.... segalanya selesai... segalanya berjalan lancar... Alhamdullilah...
next plan ialah bulan 5 nnt.. utk smbt Hari Ibu plak.... hopes nenek dipanjangkan usia, agar moment2 yg happening ni dpt dia rasai lagi....amin...
Penutup pada mlm tu di iringi hujan renyai2..... wah sgt touching....
note 1: klu aku ada umur panjang, and dapat melalui zaman tua... agaknya bagaimana lah keadaan aku waktu itu???

note 2: up next--- CNY Fever and Free Scalling
wasalam....
...maaf post kali ni xbrape nak citer bnyk sbb x bnyk idea...

Wednesday, December 31, 2008

.:ByE 2008 HeLLo 2009:.


Salam,
YaALLAH!!! awk2... ye2 awk yg ngah bc blog ni... mintak tolong skit... emm... tu kat tepi tu tolong bersihkan skit bleh....? bkn kiri tp kanan..ye2... ops2!!! bkn laptop awk, tp blog sy... Bersawang dah sy nyer blog ni.... br tinggalkan beberapa hari... terima kasih ye tolong bersih2 kan skit... hehe.... ok... bleh teruskan membaca.... sila2...jemput2 tambah nasi jgn malu2...:P *sowy2, kepoyoan membadai jiwa*
ok lets start: disebabkan x ada ms nak updated so post kali banyak benda skit nak kongsi.
.:Selamat Hari Lahir:.


Tanggal 25 December 1958, lahirlah seorng baby boy yg agak comey yg diberi nama
Rahmat Bin Abu....
Tapi tu 50 tahun yg lepas...mmg la comey sgt2...
Tp kini meniti usia 50 thn, insan bergelar Ayah kepada 4 org anak, jelas kelihatan riak wajah ada penat lelah dlm membesarkan kami 4 beradik... kerenah2 kitaorng yg macam2 hal dari kecik smp besar.... Beliau sabar dan tabah membesarkan kami... Pengorbanan beliau amat2 besar buat kami... sehingga x mampu utk aku perkatakan setiap pengorbanan yg beliau lakukan...Beliau lah ayah kami.... =)
Aku x nak explain pnjng2 pasal pengorbanan ayah, nnt aku rs nak nangis..:’(
Lihat pada gambar kek tu, mesti korang gelak tergolek2 kan... mcm x sesuai je decoration kek tu dgn usia ayah aku... well, ni sebenarnye kitaorng saje2 je... warna2 smarties tu melambangkan warna2 kehidupan...hehe..... hasil sentuhan anak2 dia... pergh, bangga ooOoo bt special utk ayah sendiri di hari lahir beliau.... =)



.:Majlis Tunang Abg Zuhaili a.k.a abg sepupu dengan Kak Hamidah a.k.a bakal kakak sepupu:.

Apa yg menarik sangat kat majlis ni??
Biasa r majlis tunang..aku suka bab2 makan jew ngan capture2 pic ditambah menyusahkan diri selagi boleh utk memasukkan imej diri sendiri kat dalam camera org lain… ahaha…gedix tol…
Tapi ada satu benda yg korang selalu perasan atao x brape nak prasan klu setiap kali majlis, x kiralah apa2 majlis…. Apa erk?
Air Sirap Pengantin? Emm..bukan2 silap… Zaman sekarang dah maju, penemuan chemical2 skrang dah advance, apa barang sirap…skrang jus oren… x yah susah2 kan diri nak squeeze buah oren… Cuma tambah air je….



Bukan air sirap or air oren yg nak srh korang perasan kan...tp ni ha...




Aiseh...mesti ada nyer lah org ni... dok tonggeng sana sinun nak dptkan picture the best.... seronok den tgk.... tu yg den susah2 kan diri utk sentiasa berada di dpn lensa x kira la DSLR ke, Camera2 digital yg lain...janji imej den ada.... ahaha.... femes2.... :P

- PENIRUAN SECARA TERANGAN -

Dengan x brape nak terkejut + bangga2 skit... Salah satu daripada hantaran adalah kek from Sacret Recipes.... emmm..ada sama mcm kek besday ayah la plak... sape tiru sape ni??? *ahaha*


.:MATANG:.

Emmm..common topic setiap kali besday or new year....
Bosan…. Terlalu subjective utk dirungkaikan…
Tapi td aku TERPAKSA masuk Kem Terendak… ingatkan selepas kejadian kene MARAH ngan Mat Perang (Military Police) dah x nak jejak dah kem ni… namun disebabkan ada urgent punya hal…nak x nak kene lah drive msk kem utk gie tmpt keje ayah…. Dengan penuh berhemah dan tidak mengetepikan sikap2 kesopanan dan kesusilaan, bila melintasi post guide je, aku stanby turunkan tingkap skit, pastu stanby dgn senyuman… hehe… biasalah muka comey lagi manis ni klu senyum at least Mat Perang tu sejuk skit drpd td dok tercegat bwh panas kan…ahaha aku yg sengal…
Alhamdullilah….x kene marah dah… bgs2 dura… belajar dari kesilapan, dan tidak mengulanginya di masa hadapan… kira aku matang la kan?? Cuma fizikal aku je x brape nak tunjuk aku ni dah matang…. Yelah, time aku smp hospital, dlm lif utk ke ofis ayah, ada sorang staff nurse ni, lps ayah knlkan aku kat dia, dia bleh cakap kat ayah aku bersaksikan aku : “Owh, ni anak ko yang Form 3 tu eh?”
Adoihai… tergelak aku….Form 3 ye…Form 3…. Muda lagi aku ni tao…. Belasan tahun lagi....Ahaha… biasa r muka comey camni mmg x leh nak tipu la… iyekan aje.. klu nak kata aku Darjah 6 pun aku terima je… tp bile dia tanya dtg ngan apa, aku jawab la drive kete dtg sini... emmm.. time ni br la aku sedar aku dah 21... mn ada bdk form 3 ada lesen kete... ahaha... Thn 2009, bulan 9 nnt la tapinya... usia aku : double 2 or dua puluh dua. Hopes kematangan aku seiring dengan usia...ops cop2... ada tambahan, dan seiring dengan fizikal :P

.:New Year:.

Aku ada planning besar….
Nak tanam Cili…
Tapi not sure lagi... Mentor dah ada...
Cuma kene planning dengan lebih terperinci lagi la....
Ni semua gara2 abg aku yg srh aku berfikir secara proactive....
Tetiba teringat makcik member aku ada bt tnmn cili..mula2 secara kecil2an. Tp sekarang lihat lah pic di bwh... bangga plak aku tengok tanaman cili ni berjaya....



Aku tinggalkan 2008 yang penuh dengan kenangan suka duka, perasaan yang berombak-ombak, pemikiran yang tergolek-golek... dan macam2 lah...

SELAMAT TAHUN BARU 2009.....
Bermula satu lembaran baru....

Wasalam.........

Saturday, December 13, 2008

whats the next???

Salam........




Release Date: 27 November 2008
Language: ENG
Classification: U
Genre: Romance, Thriller, Drama
Run Time: 120 Minutes
Director: Catherine Hardwicke
Cast: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Billy Burke, Peter Facinelli, Elizabeth Reaser, Cam Gigandet, and Nikki Reed

~SYNOPSIS~
Bella Swan has always been a little bit different, never caring about fitting in with the trendy girls at her Phoenix high school. When her mother re-marries and sends Bella to live with her father in the rainy little town of Forks, Washington, she doesn't expect much of anything to change. Then she meets the mysterious and dazzlingly beautiful Edward Cullen, a boy unlike any she's ever met. Edward is a vampire, but he doesn't have fangs and his family is unique in that they choose not to drink human blood. Intelligent and witty, Edward sees straight into Bella's soul. Soon, they are swept up in a passionate, thrilling and unorthodox romance. To Edward, Bella is what he has waited 90 years for -- a soul mate. But the closer they get, the more Edward must struggle to resist the primal pull of her scent, which could send him into an uncontrollable frenzy. But what will Edward & Bella do when a clan of new vampires -- James, Laurent and Victoria -- come to town and threaten to disrupt their way of life?

:sumber dari MBO cinema:

last friday, gie tgk movie twilight wif my 2 siblings...
ahaha... x tao nape nak sgt tgk citer ni... berkobar-kobar nak tgk...
maybe actor dia hensem kot... hehe~
actor hensem tp dia ni vampire plak...a.k.a darah kuar..eh silap dracula...
pastu br tao yg Robert Pattinson ni dulu ada gak berlakon kat citer Harry Potter The Globet of Fire... ok habis pasal citer "Twilight". Aku bukan jenis bnyk pikir biler tgk sesuatu citer, habis jew tgk, "Eh, best r citer ni." , "Sweet r pelakon dia"..end... pastu pikir what the next movie..hehe... sgt x proaktive...

Minggu ni aku "baik" skit (cewah..:P) atao word yg lebih tepat "rajin" skit...
tetiba nak ikut parent aku gie majlis kahwin anak2 kawan diorng...
maybe teringin nak makan nasi minyak perhaps...
perkara biasa klu gie mkn kenduri kahwin mesti diorng ada bg telur ke or gula2 kan? tetiba teringat post dr akak payarumput21, dia ckp "Egg is a simbol of fertility.." itu klu diorng bg telur... Tp klu diorng bg gula2 or coklat? symbol of what?? ahaha... symbol of sweetness?? :P Tp skrang x rmi nak bg telur dah, mcm membazir je sbb klu bg bukan diorng mkn pun..nak2 klu bg kat budak2... so benda paling ekonomi utk zaman skrang, diorng bg gula2, coklat, jelly... kanak2 pasti mengemarkannya..


Berhampiran dgn tmpt kenduri yg kitaorng hadiri.. rupanya dkt jew dgn Makam Tun Teja.. You'll th Tun Teja..?? Ala Tun Teja... x knl??? ahaha... nama je org Mlk, ni lah 1st time dtg ziarah Makam Tun Teja... klu x kerana kenduri kahwin ni dkt dgn Makam ni, tah bile kala agak nye akan smp sini....
...cuaca sgt panas... ceh mcm x biasa pulak... so payung amat2 diperlukan utk elak kpl aku bertambah sakit...
whats my next movie??
- The Day The Earth Stood Still -
wasalam....